Z jajkiem za pan brat!

Temat korzyści wynikających z jedzenia jajek, jak i szkodliwości z powodu ich spożywania poruszony jest niezwykle często. Ciężko jest w końcu rozeznać się, w co wierzyć, a czego słuchać z dystansem. Myślę jednak, że dobry wpływ na organizm zdecydowanie przeważa. Najważniejszy zawsze jest umiar w ilości spożywanych produktów pokarmowych.

   

Dlaczego warto jeść jajka?

źródło: cursedprincess221.pinger.pl

Prawidłowy wpływ jedzenia jaj jest niezaprzeczalny. Można nazwać je bombą odżywczą – zawierają w końcu wszystko, co potrzebne jest do narodzenia małego kurczaczka! Zawierają w sobie ogromną ilość białek, które potrzebne są organizmowi do prawidłowego funkcjonowania.

źródło: www.ladiva.pl

źródło: www.albero.com.pl

Jajko jako jedyny produkt spożywczy zawiera wszystkie aminokwasy egzogenne, czyli takie, które musimy dostarczyć organizmowi, ponieważ są dla niego niezbędne, a sam nie potrafi ich wytworzyć. Białka są podstawowym składnikiem budulcowym (tkanki, enzymy, hormony), ponadto mają wpływ na właściwy przebieg przemiany materii, utrzymanie bilansu wodnego, transport komórkowy. Odpowiadają też za procesy obronne organizmu – jako przeciwciała chronią organizm przed działaniem czynników patogennych. Jajka, a właściwie żółtka jaj, stanowią źródło lecytyny – jest ona składnikiem błon komórkowych, uczestniczy w przemianach metabolicznych, chroni wątrobę i oczy (filtruje szkodliwe dla oczu światło niebieskie i zapobiega uszkodzeniu siatkówki), a co najważniejsze stanowi bardzo ważny element mózgu i tkanki nerwowej. Pobudza pracę układu nerwowego, a co za tym idzie zwiększa zdolność koncentracji i zapamiętywania.

źródło: ugotuj.to

źródło: styl.pl

Nie możemy zapomnieć o witaminach i składnikach mineralnych zawartych w jajach. Bogate są one w wapń, żelazo, fosfor, magnez, cynk. W jajkach znajdziesz witaminę A i E, świetnie działające na skórę, D ułatwiającą wchłanianie wapnia. Nie brakuje też witamin z grupy B, zwłaszcza kwasu foliowego – tak więc jajek nie może zabraknąć w diecie kobiet ciężarnych.

źródło: www.tapetyczne.pl

Jak je jeść?

Jajka spożywamy na najróżniejsze sposoby. W formie ugotowanego na miękko (takie jest najzdrowsze!), na twardo, tradycyjnie w postaci jajecznicy, sadzone, faszerowane, omlet oraz oczywiście mój ulubiony kogel-mogel. Można by tak wymieniać i wymieniać. Ja jednak chciałabym zaproponować Wam dzisiaj spróbowanie jajecznicy przygotowanej na różne sposoby. Znalazłam fantastyczną stronę z przedstawionymi sposobami na jej przyrządzenie.

źródło: slodkapasja.blox.pl

źródło: www.kwestiasmaku.com

źródło: www.bar.gda.pl

Średnia wartość odżywcza jajecznicy przygotowanej z 2 jajek:
– kalorie ~ 240kcal
– białko ~ 17g
– węglowodany ~ 8g
– tłuszcze ~ 16g
– błonnik ~ 3g
– magnez ~ 39mg
– żelazo ~ 1,6g
– wapń ~ 100g

źródło: facet.onet.pl

Na koniec dodam ciekawostkę, że jajko działa podobno odchudzająco, ponieważ spożycie dużej ilości protein działa blokująco na apetyt – gdy od rana zjemy taką porcję białka, to zmniejszy się uczucie głodu w ciągu dnia.

źródło: feeria.blox.pl

Przyjemności.

3 Comments

  1. Pingback: Francuski omlet z warzywami. - DlaPrzyjemnosci.pl | DlaPrzyjemnosci.pl

  2. Pingback: Omlet z szynką wędzoną. - DlaPrzyjemnosci.pl | DlaPrzyjemnosci.pl

  3. Pingback: Indyk w mango chutney. - DlaPrzyjemnosci.pl | DlaPrzyjemnosci.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *