Wariacje na temat jabłek – owocu, który zastępuje lekarza

Jabłka to jedne z moich ulubionych owoców. Są one dostępne o każdej porze roku, a dodatkowo dzięki temu, że są powszechne w naszym kraju, ich cena nie zwala nas z nóg swoją wysokością (niestety większość z nas nie je owoców, ponieważ są one stosunkowo drogie w porównaniu do innych przekąsek!). Wielu ludzi nie zna prozdrowotnych właściwości jabłek, a w Anglii słynne jest przysłowie: Jedno jabłko dziennie i lekarz nie potrzebny (One apple a day, keeps the doctor away). Za to polscy żywieniowcy twierdzą, że powinniśmy jeść 2 jabłka dziennie – jedno w ciągu dnia, a drugie na kolację.

wariacje na temat jabłek

Składniki odżywcze zawarte w jabłku.

Jabłka głównie powinniśmy jeść w postaci surowej. Mają one wtedy najwyższą zawartość składników, które są dla nas ważne. Tak samo, zwykle odrzucamy te elementy, które zawierają wiele pektyn – skórkę i gniazdo nasienne. Pektyny biorą udział w detoksykacji naszego organizmu przez wiązanie metali ciężkich, dzięki czemu mogą zostać one usuwane. Regulują również florę bakteryjną przewodu pokarmowego oraz zmniejszają wchłanianie cholesterolu, a co za tym idzie, chronią przed miażdżycą i dalej przed zawałem.

Większość z nas stosuje dietę z przewagą produktów spożywczych zakwaszających środowisko organizmu, co prowadzi do choroby zwanej kwasicą. Kwasica może powodować uwalnianie z kości składników mineralnych, co prowadzi do osteoporozy, dalszymi skutkami zakwaszenia organizmu jest cukrzyca, nadciśnienie tętnicze, upośledzenie funkcji nerek i rozwój kamicy nerkowej oraz nieprawidłowości w funkcjonowaniu układu immunologicznego. Jabłko jest produktem o działaniu zasadotwórczym, czyli wywiera wpływ na alkalizowanie środowiska chemicznego naszego organizmu.

W jabłkach zawarta jest spora ilość witaminy C, która ma zbawienny wpływ na naszą odporność oraz przyspiesza gojenie się ran. Witamina ta wspomaga także wchłanianie wapnia, który wzmacnia paznokcie, włosy i zęby. Jabłka bogate są magnez, potas, który reguluje napięcie mięśni oraz żelazo – przeciwdziałające anemii. W tych owocach występuje również  krzem powodujący zdrowy wygląd włosów i paznokci. Możemy w nich znaleźć przeciwutleniacze, które znane są z właściwości zapobiegających nowotworom.

Jabłka mają niski indeks glikemiczny – oznacza to nic innego, jak powolne uwalnianie glukozy do krwi. Jej stężenie we krwi nie „skacze” nagle po spożyciu, tylko wzrasta systematycznie. Z pewnością możemy więc powiedzieć, że owoce te bez obaw mogą być spożywane przez cukrzyków.

wariacje na temat jabłek

Jabłka pomogą nam również zrzucić kilka zbędnych kilogramów

A to wszystko dzięki błonnikowi – naszemu sprzymierzeńcowi w czasie odchudzania.
Jabłka są niesamowitym źródłem błonnika pektynowego (jeśli ktoś z Was kupował kiedyś błonnik w aptece stacjonarnej lub też aptece internetowej, to pewnie zauważył, że zwykle jest to błonnik jabłkowy!). Pomaga on w usuwaniu resztek pokarmowych zalegających w przewodzie pokarmowym poprawiając perystaltykę jelit, co przyspiesza przemianę materii. Błonnik pęcznieje, tak więc powoduje uczucie sytości, dodatkowo spowalnia wchłanianie węglowodanów, dzięki czemu dłużej czujemy się najedzeni i pełni energii. Posiada on także zdolności absorbowania tłuszczów.

wariacje na temat jabłek wariacje na temat jabłek

Na koniec kilka wariacji na temat!

Jabłka możemy jeść oczywiście pod rozmaitymi postaciami. Surowe, gotowane, jako dodatek do różnego rodzaju ciast i ciasteczek, dodane do surówek czy sałatek (tarta marchew z jabłkiem, surówka selerowa z jabłkiem i rodzynkami, buraczki z tartym jabłkiem, sałatka brukselkowa z jabłkiem i oczywiście sałatka klasyczna jarzynowa)!

A oto kilka moich ulubionych propozycji:
Jogurt z jabłkami

 jogurt z jabłkami

jogurt z jabłkami

jogurt z jabłkami

jogurt z jabłkami

jogurt z jabłkami

jogurt z jabłkami

Ciastka francuskie z jabłkiem

ciastka francuskie z jabłkiem

ciastka francuskie z jabłkiem

ciastka francuskie z jabłkiem

Gotowane jabłka

gotowane jabłka

gotowane jabłka gotowane jabłka

gotowane jabłka

Owsiane ciasteczka z jabłkami

owsiane ciasteczka z jabłkami

owsiane ciasteczka z jabłkami

Ryż z musem jabłkowym i cynamonem dosłodzony ksylitolem

ryż z musem jabłkowym

ryż z musem jabłkowym

Skandynawskie ciasto jabłkowe

skandynawskie ciasto jabłkowe

skandynawskie ciasto jabłkowe

skandynawskie ciasto jabłkowe

Tarta jabłkowa

tarta jabłkowa

tarta jabłkowa

tarta jabłkowa

Przyjemności.

8 Comments

  1. Pingback: Pyszne placki fińskie. - DlaPrzyjemnosci.pl | DlaPrzyjemnosci.pl

  2. Pingback: Crumble z jabłkami. - DlaPrzyjemnosci.pl | DlaPrzyjemnosci.pl

  3. monia

    Jestem bardzo ciekawa, od kiedy żywieniowcy zalecają owoce/jabłka na kolację. Zachęcam do pogłębienia wiedzy. Tekst dla przeciętnego „Kowalskiego” jest nieprzystępny. Szkoda, że jabłka z jogurtem zostały obrane ze skórki, najcenniejszej jadalnej części, bogatej w błonnik, o którym tak się rozwodzisz. Mimo wszystko fajne propozycje.

  4. Pingback: Zimowa owsianka z jabłkiem. - DlaPrzyjemnosci.pl | DlaPrzyjemnosci.pl

  5. Pingback: Świąteczne smoothie. - DlaPrzyjemnosci.pl | DlaPrzyjemnosci.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *