Sezon na dynię.

Dynia kojarzy nam się prawie wyłącznie z halloween, jednak sam sezon dyniowy trwa od końca września aż do stycznia. Sama jakiś czas temu zamieściłam na blogu przepis na placki dyniowe. Przy tej okazji warto by napomknąć, dlaczego powinniśmy sięgnąć właśnie po dynię. Jakie składniki odżywcze znajdziemy w tym warzywie i jakie korzyści może przynieść nam jego spożywanie? O tym już za chwilkę.

Na początek nieco o składzie

Najpierw powiem troszkę o  związkach zawartych w miąższu. Tutaj znaleźć możemy spore pokłady antyoksydantów. Z samego jej koloru możemy domyślić się, że dynia dostarczy nam karotenoidów – barwników działających przeciwutleniająco, a szczególną uwagę musimy zwrócić tu na obecność bata-karotenu (jest on także surowcem do wytwarzania witaminy A przez nasz organizm). Dodatkowo spotkamy tu witaminę C, która również jest świetnym przeciwutleniaczem. Oprócz związków antyoksydacyjnych w dyni spotkamy także witaminę E i witaminy z grupy B, a głównie B1 i B2.

dynia.źródło: http://chichilicious.com/

Kiedy skład miąższu mamy już za sobą, możemy teraz przejść do pestek dyni. Pestki są świetnym źródłem wielu składników mineralnych takich jak magnez, mangan, żelazo, cynk czy miedź. Warto też wspomnieć o obecności fitosteroli – substancji pomagających obniżyć poziom złego cholesterolu. Pestki dyni są co prawda pokarmem tłustym, jednak duża większość tłuszczów to zdrowe tłuszcze nienasycone.

dynia.

dynia.

Co więc daje nam jedzenie dyni?

Jeśli już mowa o antyoksydantach, to przede wszystkim chciałabym zwrócić Waszą uwagę na profilaktyczne działanie przeciwnowotworowe. Dostarczając organizmowi porządną dawkę przeciwutleniaczy, pomagamy mu unieszkodliwiać wolne rodniki mające wpływ na rozwój chorób nowotworowych.

dynia.źródło: http://birtchfarms.com/

Jedząc warzywa dyniowate, możemy nie martwić się o problemy związane z układem krążenia, gdyż dzięki obecności beta-karotenu, dynia zmniejsza ryzyko chorób serca. Na dodatek związek ten pomaga zapobiegać trądzikowi oraz zwyrodnieniu plamki żółtej. Tak dobre jego działanie zaobserwujemy podczas spożywania go w naturalnej postaci jednocześnie z innymi substancjami. Łykając tabletki z beta-karotenem nigdy nie osiągniemy takiego samego efektu, właśnie przez brak pozostałych substancji występujących w roślinach, które zjadamy.

dynia.
Witamina B1 pozytywnie wpływa na poprawę pamięci i nastroju.

dynia.źródło: http://homegrownvegetables.com.au/

Kiedy pisałam o fitosterolach, wspomniałam już o jednej z zalet jedzenia pestek dyni, a mam na myśli obniżenie poziomu złego cholesterolu i co za tym idzie, zmniejszenie ryzyka chorób serca. Substancje te, jak i witamina C wzmacniają nasz układ odpornościowy.
Dzięki zawartości magnezu, dynia chroni przez alergią, astmą, chorobą wieńcową, nadciśnieniem, kamieniami nerkowymi, a nawet zespołem zapięcia przedmiesiączkowego.

dynia.

dynia.

Jako ciekawostkę dla panów dodam, że według ludowej tradycji pestki dyni pomagają załagodzić objawy łagodnego przerostu prostaty. Nie ma na to niestety żadnego naukowego potwierdzenia, ale chyba każdy kiedyś na własnej skórze się przekonał, że te tradycyjne sposoby na przeróżne sposoby często są najlepsze.

dynia.

Co z niej przygotować?

Myślę, że z tym nie ma problemu i każdy zna sporo sposobów na wykorzystanie dyni, czy chociażby pestek. Te ostatnie nadają się niemal do wszystkiego: muesli, ciasta, chleby, omlety, pasty, taki dodatek zawsze miło urozmaici nawet najprostsze potrawy.

dynia.

dynia.

A z samego miąższu przygotujemy placki, kremy, ciasta, a nawet konfitury. Dynia powinna być przygotowywana raczej po przetworzeniu niż na surowo, gdyż podczas gotowania uwalniany jest beta-karoten.

dynia.

dynia.

Przyjemności.

4 Comments

  1. ala

    Wczoraj zrobiłam i zjedliśmy ze smakiem:) zupę-krem dyniowy oraz placki dyniowe – o kt była mowa wcześniej. W miejsce serku dałam mascarpone, a skórka pomarańczowa dała boski smak:) POLECAM!!

  2. Pingback: Ukochany krem dyniowy. - DlaPrzyjemnosci.pl | DlaPrzyjemnosci.pl

  3. Pingback: Gruszkowo-dyniowe crumbles. - DlaPrzyjemnosci.pl | DlaPrzyjemnosci.pl

  4. Pingback: Kruche ciasteczka dyniowe. - DlaPrzyjemnosci.pl | DlaPrzyjemnosci.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *