Odkryjmy na nowo seler naciowy.

Seler zawiera wiele składników mineralnych, witamin i innych związków potrzebnych naszemu organizmowi do właściwego funkcjonowania oraz do zdrowego i pięknego wyglądu. Często w codziennym przygotowywaniu posiłków zapominamy o tym warzywie. Czasem dodajemy bulwę do zupy czy przyrządzamy z niej surówkę, całkowicie zapominając o naci. Ta ma nie dość, że mniej kalorii, to jeszcze zawiera więcej związków odżywczych.

Seler bogaty jest w witaminy z grupy B, w tym kwas foliowi i witaminę PP. Ukryta w nim jest też dwa razy większa ilość witaminy C niż w cytrusach! Seler zawiera też sporo fosforu, wapnia, cynku i potasu, oraz niewiele żelaza i magnezu. W bulwie co prawda nie znajdziemy beta-karotenu, który jest prekursorem do tworzenia witaminy A, za to w naci jest go pod dostatkiem. Ciemnymi łodygami uzupełnimy też niedobory witaminy E, zwanej witaminą młodości.

Seler naciowy zawiera mnóstwo błonnika, pobudza więc trawienie i wspomaga przemianę materii. Ma działanie oczyszczające, dzięki czemu wzmacnia układ odpornościowy. Dodatkowo wzmacnia włosy i odżywia skórę. Nać posiada również właściwości przeciwzapalne. Działanie uspokajające i przeciwdepresyjne  zawdzięcza związkowi zwanemu phthalide o takich właśnie właściwościach. Dzięki przeciwutleniaczom, czyli witaminom C i E, chroni skórę i cały organizm przed wolnymi rodnikami, a tym samym przed nowotworami.

Te ciekawostki zainspirowały mnie do zrobienia surówki z selera naciowego właśnie!

Surówka z selera naciowego

Składniki:

2 łodygi selera naciowego
2 średnie pomidory
100 g twarogu półtłustego
2 łyżki oleju rzepakowego
suszone zioła prowansalskie
listki świeżej bazylii
sok z cytryny
sól

 

1. Łodygi selera skrój w cienkie krążki i skrop sokiem z cytryny, aby nie straciły koloru.

  

2. Pokrój połówki pomidora na plasterki, dodaj do selera i wymieszaj.

  

3. Dodaj oliwę, zioła prowansalskie i sól. Dokładnie zmieszaj składniki.

 

4. Ser pokrój w kostkę i posyp nim surówkę. Na koniec dodaj listki bazylii.

 

Tak przyrządzona surówka może stanowić doskonały dodatek do obiadu.

  

Przyjemności.

3 Comments

  1. Pingback: Wszędobylskie pomidory. | DlaPrzyjemnosci.pl

  2. Pingback: Z cyklu zdrowe przekąski: Warzywa z sosem czosnkowo-koperkowym. - DlaPrzyjemnosci.pl | DlaPrzyjemnosci.pl

  3. Pingback: Szpinakowe smoothie. - DlaPrzyjemnosci.pl | DlaPrzyjemnosci.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *