Nieco o owsie.

Niektórzy już od małego jedzą na śniadanie owsiankę, wynieśli ten nawyk z domu. Inni swoją przygodę z płatkami owsianymi zaczęli dopiero, gdy już sami decydowali, co zjedzą i było to zwykle wtedy, gdy postanowili się zdrowiej odżywiać – najczęściej wszyscy sięgają wtedy po muesli. Generalnie, można powiedzieć, że każdy już słyszał o tym, że jest to zdrowy składnik naszej diety i powinniśmy go spożywać. Jednak czy zastanawialiście się kiedyś nad tym, dlaczego jest on taki zdrowy i dlaczego tak często jest polecany? Ja tak. Dlatego też krótko Wam o tym opowiem.

nieco o owsie.

Jakich składników odżywczych nam dostarcza?

Płatki owsiane – taką formę owsa jemy najczęściej – są skarbnicą składników odżywczych. Zawierają sporą dawkę łatwostrawnego białka, które jest materiałem budulcowym naszego organizmu. Potrzebujemy je nie tylko wtedy, gdy nasze ciało rośnie lub zwiększamy masę mięśniową, ale cały czas, ponieważ nasz organizm musi się regenerować. Dodatkowo proteiny są głównym składnikiem większości enzymów i hormonów regulujących przemiany metaboliczne, przyczyniają się również do odtruwania organizmu.

nieco o owsie.

nieco o owsie.
Znajdziemy tam również witaminy. Między innymi:
witaminę B6, która pomaga tworzeniu się enzymów, hormonów oraz hemoglobiny, reguluje ciśnienie krwi, pracę mięśni i serca, a także wspomaga prawidłowe działanie naszego układu nerwowego.
witaminę B1 – wspomaga ona przemianę węglowodanów w glukozę, czyli uczestniczy w dostarczaniu organizmowi „paliwa”, bierze udział także w przemianie metabolicznej białek i tłuszczów. Pomaga wzmocnić system odpornościowy i poprawić zdolność organizmu radzenia sobie w sytuacjach stresowych.
witaminę E należącą do grupy przeciwutleniaczy, a najbardziej istotną funkcją jaką spełnia w organizmie jest ochrona przed działaniem wolnych rodników. Co więcej, chroni ona czerwone krwinki przed przedwczesnym starzeniem się i poprawia krążenie krwi, a co za tym idzie, chroni nasze mięśnie przed skurczami. Witamina E nazywana jest również witaminą młodości, ponieważ korzystnie wpływa na cerę i wspomaga leczenie blizn po oparzeniach.

nieco o owsie.

Następnym ważnym składnikiem owsa są sole mineralne, których jest tu całe mnóstwo. Możemy tutaj szukać cynku, który działa przede wszystkim na system immunologiczny człowieka utrzymując go w stanie gotowości i wzmagając odporność na zakażenia. Żelaza, które bierze udział w transporcie tlenu, ponieważ składnikiem hemoglobiny i mioglobiny wiążących tlen wewnątrz erytrocytów. Wspomaga ono także tworzenie składników krwi, takich jak erytrocyty i leukocyty. Wapnia, odgrywającego istotną rolę w kurczeniu i rozkurczaniu mięśni. Ponadto wapń reguluje krzepliwość krwi, zmniejsza reakcje alergiczne, dobrze działa na płodność i donoszenie ciąży, a także jest podstawowym składnikiem kości, zębów i paznokci, wzmacnia włosy. Potasu i Magnezu – jonów, które chronią nas przed skurczami mięśni.

nieco o owsie.

nieco o owsie.
Pełne są także betaglukanu. Pod tym magicznym słowem kryje się rozpuszczalny rodzaj błonnika, który wchłania cholesterol i wspomaga jego usuwanie z organizmu. Dzięki temu możemy uznać owies za produkt obniżający poziom złego cholesterolu, a podwyższający poziom dobrego i chroniący układ krwionośny między innymi przed miażdżycą tętnic.
Owies zaliczany jest do zbóż pełnoziarnistych. Spożywanie tego typu zbóż zmniejsza ryzyko chorób serca, niektórych nowotworów, cukrzycy i otyłości. Działanie jest tak szerokie, ponieważ w pełnych ziarnach możemy znaleźć błonnik, przeciwutleniacze, związki fenolowe oraz roślinne stanole i sterole.

Jakich korzyści możemy się spodziewać codziennie jedząc owies?

nieco o owsie.

Jak już wspomniałam, regularne spożywanie owsa przyczyni się do obniżenia cholesterolu. Niewiele potrzeba, bo zaledwie pół szklanki otrąb owsianych albo szklanka owsianej mąki jedzone codziennie mogą spowodować istotny spadek poziomu cholesterolu we krwi. Taka dawka pomoże także utrzymać stabilny poziom cukru i insuliny we krwi. Dzięki temu, że owies ma niski indeks glikemiczny, uwalnia energię do krwiobiegu wolno i łagodnie, a dzięki temu równoważy jej poziom i daje poczucie sytości na dłużej.
Jedzenie owsa i jego przetworów powoduje niewielkie obniżenie ciśnienia tętniczego krwi i znakomicie działa na serce.
Owies pomaga także zwalczać stany zapalne w niektórych schorzeniach skóry. Wynika to z tego, że w ziarnach owsa znajdują się substancje hamujące syntezę prostaglandyn (prostaglandyny biorą udział w odczynie zapalnym).

Gdzie je wykorzystać?

nieco o owsie.

Form przygotowania potraw z płatków, otrąb, czy mąki owsianej jest całe mnóstwo. Moje propozycje są następujące.

Potrawy z płatkami owsianymi:

Bananowy krem owsiany z nutką kawy.

nieco o owsie.

owsiany krem bananowy z kawową nutką.

Chrupiące płatki owsiane z jabłkiem i cynamonem.

nieco o owsie.

nieco o owsie.

Knedle ryżowe z wiśniami.

nieco o owsie.

Skandynawskie ciasto jabłkowe.

nieco o owsie.

nieco o owsie.

Ciasteczka owsiane.

nieco o owsie.

nieco o owsie.

Wypieki z mąki owsianej:

Babeczki z kremem waniliowym i malinami.

nieco o owsie.

Bułeczki cynamonowe z kardamonem.

 nieco o owsie.

Tarta z kiwi.

 nieco o owsie.

nieco o owsie.

Co dobrego dla siebie możemy jeszcze zrobić?

Możemy przygotować sobie peeling. A oto przepis na niego:

3 łyżki płatków owsianych zalewamy przegotowaną wodą i odstawiamy na 30 min. Tak otrzymaną papką smarujemy twarz wykonując koliste ruchy. Zostawiamy na twarzy  na 10 min., po czym zmywamy ciepłą wodą. Aby skóra była wyraźnie gładsza, aksamitna i rozjaśniona, zabieg taki należy powtarzać codziennie przynajmniej przez tydzień.

5 Comments

  1. Pingback: Owsiany omlet z jogurtem i owocami. - DlaPrzyjemnosci.pl | DlaPrzyjemnosci.pl

  2. Pingback: Crumble z jabłkami. - DlaPrzyjemnosci.pl | DlaPrzyjemnosci.pl

  3. Pingback: Zdrowe śniadanie z muesli i winogronem. - DlaPrzyjemnosci.pl | DlaPrzyjemnosci.pl

  4. Pingback: Zimowa owsianka z jabłkiem. - DlaPrzyjemnosci.pl | DlaPrzyjemnosci.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *