Morelowe love.

Morele, jak większość letnich owoców, są w czasie ciepłych miesięcy spożywane przeze mnie  bardzo często. Fakt ten skłonił mnie, oczywiście, do większego zagłębienia się w temat korzyści, bądź też szkody, jakie niesie za sobą jedzenie ich w sporych ilościach. Niestety, okazało się, że informacji jest bardzo mało, ponieważ owoce te nie zostały jeszcze dokładnie przebadane pod tym kątem. Postanowiłam jednak podzielić się z Wami chociaż tym, co znalazłam.

morele.

morele.

Jakie korzyści nam dają?

Na samym początku warto wspomnieć, że wartość odżywcza morel wzrasta wraz ze stopniem ich dojrzałości.
Najważniejszą zaletą tych owoców jest bardzo duża zawartość beta-karotenu. Związek ten wykazuje zdolność hamowania procesów nowotworowych, głównie nowotworów skóry i płuc. Ponadto beta-karoten pozytywie wpływa na zdrowy wygląd skóry, wspomaga regenerację i hamuje procesy jej starzenia się.

morele.
Obecność pierwiastków takich jak potas i żelazo poprawia pracę układu krążenia – reguluje ciśnienie krwi i zapobiega anemii. Gdzieś nawet wyczytałam, że G. S. Whipple (laureat Nagrody Nobla w 1934 r.) mówił, że morele są „równe wątrobie w regeneracji hemoglobiny”.
Morele są źródłem likopenu i kwasu elagonowego  które wzmacniają antyoksydacyjne działanie beta-karotenu i obniżają poziom cholesterolu we krwi.

morele.

morele.

Niekorzystne cechy.

Jedyne, do czego ewentualnie można się przyczepić to to, że ich pestki są trujące, ponieważ zawierają amigdalinę. Spożycie dużej ilości spowoduje zatrucie, trzeba więc szczególnie uważać, aby dzieci nie zjadały morelowych pestek.

morele.

Świeże czy suszone?

I takie, i takie. W lipcu i sierpniu, kiedy dostępne są świeże, surowe morele, jak najbardziej zachęcam do jedzenia ich w takiej postaci. Jednak podczas całej reszty roku nie zapominajmy o morelach i jedzmy suszone. Suszone morele mają dużo większą niż surowe zawartość beta-karotenu. Jedynie cukrzykom nie zaleca się jedzenia suszonych morel, ponieważ dostarczają organizmowi sporej dawki cukru. Jednak, kiedy stosujemy dietę odchudzającą, nie musimy obawiać się ich spożycia (oczywiście w rozsądnych ilościach), ponieważ są sycące, więc doskonale zaspokoją głód, a dodatkowo poprawiają przemianę materii.

morele.

morele.

W jakiej formie je jemy?

Forma spożycia morel zależy tylko i wyłącznie od naszej fantazji. Możemy zjeść je na surowo jako przekąskę, zmiksowane w postaci koktajlu, użyć ich do przygotowania placka, czy też sernika z owocami, dorzucić do owsianki lub jogurtu, a nawet tak, jak ja zrobiłam ostatnio – wykorzystać do urozmaicenia omleta (mój przepis na zrobienie omleta twarożkowego z owocami znajdziecie tutaj).

morele.

morele.

morele.

omlet twarożkowy z owocami.

omlet twarożkowy z owocami.

Mam nadzieję, że lubicie morele tak samo, jak ja i przez cały rok korzystacie z ich dobrodziejstw tak dużo, jak tylko się da!

morele.

Przyjemności.

3 Comments

  1. Cinek

    Morele są super wszyscy o tym wiedzą, ja już czekam na kolejne w nowym sezonie. W tym roku jakoś nie udało mi się nimi „przejeść” (o ile da sie to nimi zrobić). 
    PS. Morele najlepiej podaje się jako zagryzkę do wódki. Właściwie cokolwiek podamy do wódki będzie super ! 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *