Co warto wiedzieć o cytrynach? Korzyści płynące z ich jedzenia.

Zdrowotne właściwości cytryn znane były od wieków, a w 1931 roku zostały opisane w Zielniku współczesnym, jako „najprawdopodobniej najbardziej wartościowe owoce działającym zdrowotnie”. Jak zapewne większość z Was się domyśla, ich największą zaletą jest nieprawdopodobnie ogromna ilość witaminy C zawartej w tych żółtych owocach. Ale co dzięki temu my możemy zyskać i przed czym się ustrzec, jedząc cytryny lub wypijając sok z nich wyciśnięty? Nie będę rozwodzić się o ochronie przed zimowymi przeziębieniami, z tego każdy z nas doskonale zdaje sobie sprawę. Zastanówmy się, co jeszcze możemy z cytryny wycisnąć 😉

cytryny.

cytryny.

Funkcje witaminy C w organizmie.

W przeszłości najważniejszą rolą witaminy C, którą znajdziemy w cytrynie, było zapobieganie i leczenie szkorbutu, schorzenia które pojawia się w niedoborach tej witaminy. Szkorbut objawia się zanikami mięśni, łatwo pojawiającymi się siniakami, krwawieniami i owrzodzeniami dziąseł, tak więc nic przyjemnego. Nie jest więc wielkim wysiłkiem wypicie jednej łyżeczki soku cytrynowego (bo już taka ilość zapobiega niedoborowi witaminy C!), aby uchronić się przed tą chorobą.

cytryny.

cytryny.

Dodatkowo witamina C jest rewelacyjnym (jednym z najlepszych) przeciwutleniaczem. Dzięki temu doskonale ogranicza niebezpieczeństwo zachorowania na nowotwór. Unieszkodliwia wolne rodniki, które są odpowiedzialne za wywoływanie tej choroby. Zapobiega też działaniu karcynogenów – czynników rakotwórczych.

cytryny.

cytryny.

Jako antyutleniacz opóźnia także proces starzenia się komórek. A kto z nas nie chciałby spowolnić tego właśnie zjawiska?!

cytryny.

Witamina C też idealnie działa w przeciwdziałaniu niedokrwistości – bardziej popularna nazwa to anemia – czyli chorobie charakteryzującej się obniżoną zawartością hemoglobiny i erytrocytów. Schorzenie to bardzo często wynika z niedoboru żelaza. Witamina C jest właśnie czynnikiem wspomagającym wchłanianie tego mikroelementu.

cytryny.

cytryny.

Co jeszcze znajdziemy w cytrynach?

Owoce cytrusowe są także świetnym źródłem flawonoidów. Związki te oprócz swych właściwości przeciwutleniających, spełniają również rolę naturalnych insektycydów i fungicydów, czyli substancji chroniących przed owadami i grzybami atakującymi nasz organizm. To właśnie wyciąg z cytryn wykazał skuteczność w zwalczaniu robaczyc i grzybic u ludzi.

cytryny.

cytryny.

Jak wykorzystać je w swojej kuchni?

Cytryny są produktami bardzo często używanymi w kuchni. Od najprostszych form, jak picie soku z cytryny czy też wody z cytryną i miodem, przez sosy do sałatek, marynaty, owoce używane do farszu do mięsa, po sorbety i lemoniady na letnie upały. Możliwości jest więc ogrom. Do wyboru do koloru :)

cytryny.

cytryny.

Przyjemności.

5 Comments

  1. Pingback: Kurczak w sosie cebulowym. - DlaPrzyjemnosci.pl | DlaPrzyjemnosci.pl

  2. Pingback: Warzywa korzeniowe w innej odsłonie. - DlaPrzyjemnosci.pl | DlaPrzyjemnosci.pl

  3. Pingback: Deser jogurtowy z grejpfrutem i kiwi. - DlaPrzyjemnosci.pl | DlaPrzyjemnosci.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *