Kawa. Czy słusznie przypisujemy jej same wady, jeśli chodzi o wpływ na zdrowie?

Możliwe, że w tym temacie nie jestem zbytnio obiektywna, bo kawę lubię, uwielbiam, a nawet kocham! Chciałabym dziś zastanowić się, czy kawa faktycznie tak niekorzystnie wpływa na nasz organizm. Zwykle słyszy się jedynie o wadach tego magicznego czarnego naparu. Mocno trzymam kciuki, aby okazało się, że mimo swoich wad, kawa ma równie wiele (lub więcej) dobrych stron, ale ocenę możecie wydać sami.

kawa - jej wady i zalety. kawa - jej wady i zalety.

Ile kawy wypijać?

Zawsze zastanawiamy się, jaka ilość wypijanej kawy jest dla nas korzystna, a jaka już zagraża zdrowiu. Najlepiej jest wypijać dwie filiżanki dziennie – jedną rano, a drugą po południu. Po takim zastrzyku kawy, nasz nastrój znacznie się poprawi, lepiej też będziemy mogli się skoncentrować. Nie powinniśmy jednak dochodzić do pięciu filiżanek – taka ilość dziennie może spowodować kłopoty ze zdrowiem. Dla osób, które mają problemy z zasypianiem, bezwzględnie zabronione jest picie kawy w godzinach wieczornych.

kawa - jej wady i zalety.

Jakich korzyści z rozsądnego picia kawy możemy się spodziewać?

Pobudza nasz umysł

Kofeina zawarta w kawie podnosi zdolność mózgu do wysiłku umysłowego, poprawia pamięć i koncentrację, a także przyspiesza nasze reakcje na bodźce. Nawet jednorazowe wypicie kawy, pobudzi nasz umysł do bardziej wydajnej pracy.

kawa - jej wady i zalety.

Podnosi sprawność fizyczną

Kofeina przedłuża naszą zdolność do wytrzymywania dłuższego wysiłku, jak również opóźnia poczucie zmęczenia. Poprawia naszą wytrzymałość fizyczną w każdej dziedzinie sportu, tak więc uznawana jest jako środek dopingowy. Jak pisze Jean Carper – amerykańska dziennikarka zajmująca się tematyką medyczną, kofeina wyraźnie zapobiega zmęczeniu mięśni i zwiększa zdolność organizmu do spalania tłuszczów, oszczędzając węglowodany, które mogą stanowić doraźną rezerwę energetyczną. Aby optymalnie zwiększyć możliwości fizyczne organizmu, należy wypić kawę około pół godziny przed rozpoczęciem wysiłku.
W tym zakresie możemy jednak stwierdzić również negatywne skutki działania kofeiny, ponieważ może ona upośledzać zdolność do wykonywania czynności wymagających od nas precyzji, takich jak rzucanie strzałkami, czy strzelanie podczas jednej z konkurencji biathlonu.

kawa i jej korzyści.

źródło: csb.wikipedia.org

Ułatwia astmatykom oddychanie, a u alergików leczy katar sienny

Zawarta w kawie kofeina rozszerza oskrzela, co ułatwia oddychanie zwłaszcza osobom cierpiącym na astmę. Przeprowadzono badania, które jednoznacznie stwierdziły, że wypicie dwóch kubków mocnej kawy może powodować zmniejszenie duszności, trwające nawet do sześciu godzin! Ta substancja ułatwia oddychanie także dzięki działaniu, jakie omówiłam w poprzednim akapicie – a konkretnie poprzez obniżeniu zmęczenia mięśni oddechowych.
Kofeina pomaga także w leczeniu kataru siennego. Dzięki piciu kawy możemy odczuć znaczne zmniejszenie swędzenia w nosie, jak też jego zatkanie, co więcej – ilość kichnięć w ciągu dnia (alergicy dobrze wiedzą, że może być ich mnóstwo) może spaść nawet kilkukrotnie!

kawa - jej wady i zalety. kawa - jej wady i zalety.

Znacznie poprawia nastrój – to jest moja ulubiona zaleta kawy!

Czarny napój od lat stosujemy jako lek na jesienną chandrę, jak też na lekkie stany depresyjne. Kawa może wpływać na przemiany biochemiczne, dzięki czemu działa ona jak lek antydepresyjny. U wielu osób wypicie filiżanki kawy wywołuje uśmiech na twarzy (ja z pewnością się do nich zaliczam!) i pozwala utrzymać dobry nastrój nawet przez dwie godziny. Co ważne kawa przenika bardzo szybko do krwi – już nawet w przeciągu 5 minut, tak więc jej działanie możemy odczuć niemal natychmiast.

kawa i jej korzyści.

źródło: http://pl.freepik.com

kawa - jej wady i zalety.

Kawa – naturalny środek zapobiegający chorobom nowotworowym

Mitem jest powszechne przekonanie, że kawa może wywoływać raka trzustki, czy pęcherza moczowego. Wiele badań wykazało, że nie ma żadnych powodów, aby wiązać kawę z tymi nowotworami, a wręcz dowiodły, że może być ona środkiem zapobiegającym chorobom nowotworowym. Norwescy naukowcy wykazali, że picie kawy może nawet obniżyć ryzyko wystąpienia raka jelita grubego.

kawa - jej wady i zalety.

Przeciwdziała próchnicy

Kawa zawiera wiele różnych związków chemicznych, między innymi garbniki. Są to substancje, które zapobiegają powstawaniu próchnicy. Picie kawy powoduje działanie garbników i powstrzymuje wpływ bakterii i tworzenie się ubytków próchniczych. W tym samym celu możemy pić również herbatę i kakao.

kawa i jej korzyści.

To w końcu pić czy nie pić?!

Oczywiście każdy z nas zna większość niekorzystnych skutków, jakie niesie za sobą picie kawy w nadmiernych ilościach. To między innymi sprzyjanie rozwojowi chorób serca, biegunki, bóle głowy, problemy z zasypianiem. Są to jednak objawy występujące po wypijaniu codziennie ogromnej ilości kawy (powyżej 5-6 filiżanek). Myślę, że każdego z Was przekonałam, że gdy tylko będziemy pić ten napój w rozsądnych ilościach (jak już wcześniej pisałam – optymalnie to 2 filiżanki), to kawa  wpłynie na nasz organizm bardziej pozytywnie, niż negatywnie!

kawa - jej wady i zalety.

Pijmy więc kawę z głową – na zdrowie!

Przyjemności.

9 Comments

  1. gin

    Nie wyobrażam sobie dnia w pracy bez kawy na dzień dobry. W domu po śniadaniu zresztą też z C. pijemy kawę. Po południu pijam takie „zbajerowane”, deserowe, a czasem zwykłą z mlekiem i cukrem. Pyszna jest :)

  2. Pingback: Croissant z Nutellą na popołudniową siestę przy cappuccino. | DlaPrzyjemnosci.pl

  3. Pingback: Tiramisu prosto z Włoch, czyli co jedzą Sycylijczycy na drugie śniadanie. | DlaPrzyjemnosci.pl

  4. Pingback: Cappuccino z Nutellą – słodycz zamknięta w jednej filiżance. | DlaPrzyjemnosci.pl

  5. Pingback: Kawowe naleśniki z pomarańczami oblane sosem karmelowym. - DlaPrzyjemnosci.pl | DlaPrzyjemnosci.pl

  6. Pingback: Jogurtowe muffiny z muesli. - DlaPrzyjemnosci.pl | DlaPrzyjemnosci.pl

  7. Pingback: Niespodzianki urodzinowe to ekstra sprawa! - DlaPrzyjemnosci.pl | DlaPrzyjemnosci.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *